filme despre care am scris > aici
În filmul Irreversible (2002) în regia lui Gaspar Noé camera de filmat nu prea stă în loc, și atunci când stă cele mai terifiante lucruri se întâmplă. Se mișcă în funcție de trăirile și de intensitatea scenei. Se prelungește în anumite amănunte din decorul din jur, ca un joc suprarealist de imagini și asociații surprinzătoare. Regizorul surprinde o seară tragică a unui triunghi amoros, punând accent nu atât pe acțiune în sine cât pe filosofia care este verbalizată la început TIMPUL DISTRUGE!
În filmul Irreversible (2002) în regia lui Gaspar Noé camera de filmat nu prea stă în loc, și atunci când stă cele mai terifiante lucruri se întâmplă. Se mișcă în funcție de trăirile și de intensitatea scenei. Se prelungește în anumite amănunte din decorul din jur, ca un joc suprarealist de imagini și asociații surprinzătoare. Regizorul surprinde o seară tragică a unui triunghi amoros, punând accent nu atât pe acțiune în sine cât pe filosofia care este verbalizată la început TIMPUL DISTRUGE!
Nu
atât pe interpretarea actorilor se canalizează filmul, cât pe
descătușările interioare ale regizorului. Sexualitatea este prezentă pe
toate palierele (sau să zic tunelurile) filmului, de la nestatornicia
fostului soț care nu-și mai poate regăsi echilibru dar nici nu se poate
dezlipi de fosta soție, rămânând bun prieten cu actualul iubit doar
pentru a fi alături de ea, pînă la scenele haotice din barul de
homosexuali în care organe sexuale masculine apar fulgerător, ca niște
fantasme, dând o stranie impresie de vertij.
Nuditatea
este o temă în acest film, aș putea spune, imaginile nu sunt nici
explicite dar nici cenzurate, ca niște poze nud artistice, lipsite de
frivolitatea ce ne înconjoară.
Scena
violului este de o intensitate maximă, și de o violență cruntă. De fapt
filmul a stârnit multe dispute tocmai pentru acele câteva minute în
care, culmea, camera de filmat înțepenește. Nu recomand vizionarea
acelei scene, personal am văzut-o separat iar când am urmărit tot filmul
am sărit pur și simplu peste.
Un
spectator ar putea diagnostica regizorul ca fiind un obsedat sexual, un
sadic în piele de miel, un nebun care a pus pe peliculă toate
fantasmele și toată violența pe care nu a putut să o declanșeze în
realitate (vezi strivirea feței homosexualului cu stingătorul). Dar cred
că ne-am pripi, viziunea filmului, chiar dacă este diferită, nu are cum
să nu te atingă. Regizorul arată realitatea așa cum o vede el,
perenitatea așa cum o vede el, cu acel gol din coșul pieptului care
plutește de-a lungul celor 90 de minute prin instabilitatea camerei de
filmat, care aduce un aport important tensiunii din film. Inversarea
cronologică a evenimentelor, cu plasarea celor mai violente scene la
început face ca, ecoul lor, să îmbrace cu totul altfel scenele tandre cu
care se termină filmul (și cu care, desigur, ar trebui să înceapă).
Un film clasic, vechi, ca un vin bun și tare. A nu se urmări cu familia noaptea.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare