luni, 21 noiembrie 2016

Poezie sârbă

Las mai jos o mică selecție din Malul celălalt antologie de poezie sârbă sec. XX-XXI, editura Herg Benet 

2012.
Traducători: Liubinca Perinaț Stancov, Slavomir Gvozdenovici, Aleksandar Stoicovici

Aleksandar Ristović (1933—1994)


Latrina

Prin crăpătura din dreapta
poți vedea un cocoș roșu,
iar prin cea din stânga,
cu puțin efort,
poți zări masa,
fața de masă albă
și o sticlă de vin.
În spatele tău, dacă întorci privirea,
sunt oile care încearcă să zboare
cu aripile lor de lână.
Iar prin gaura în formă de inimă
din ușă,
fața zâmbăreață a cuiva
care se uită la tine cum te caci.

Branko Miljković (1934-1961)

Testamentul orfic


Dacă vreți poemul
coborâți sub pământ
dar îmblânziți animalul
să vă lase să treceți la întoarcere

Dacă vreți poemul
scoteți-l din pământ
dar feriți-vă de apucăturile lui
de cunoștințele lui subterane

Cuvintele au sufletul mulțimii
doar prostia și turtureaua le fac mai gingașe
pericolele depășite prin metafore
vor începe să cânte mai periculos în alt loc.


Ljubomir Simović (1935)


Judecata de apoi

Oare poate intra pescarul în rai
împreună cu peștele pescuit?

- Nu poate!răspunde hotărât vânzătorul mustăcios de pește
lovește crapul în cap cu un ciocan de lemn
îl ia de pe cântar și îl bagă în pungă
pe care mi-o întinde cu restul de bani!



Branislav Petrović (1937—2002)



E pe urmele tale

e pe urme tale
un urmăritor cu o stăruință de neînțeles
credincios judecătorilor
crud și drept
și-a întins cortul pe masa ta de lucru

nevasta ta îi aduce haine curate
fiica ta 
apă vie în palme

într-o clipă
câinele tău credincios te va sfâșia
pisica ta va vâna
rozătoare și păsări mărunte pentru el

măcar balaurul pe care-l hrănești cu manuscrise
de ți-ar rămâne credincios


Poem despre întoarcerea Anei din concediu

S-a întors de la mare țigăncușa mea bronzată
bronzată precum o regină africană
nici nu-mi pasă că acolo la mare s-a iubit
cu un șmecher din Pancevo
acum e important că s-a întors la mine
la mare se găsesc rechini mari
la mare se găsesc marinari la mare se găsesc pescari
putea cineva să-i fure genunchii
să clădească o statuie în orașul său
putea s-o răpească țiganii sau golanii
povestește-mi cum a fost povestește-mi cum a fost
are marea un frate mai mic este marea un soldat pașnic
oare iubește marea un butoi plin cu bere știe marea să înoate
cum sărută francezii țigăncușa mea nevasta mea iubită? 

6 buşeli:

  1. Mi-am cumpărat-o tot de la târg, de la Gaudeamus, acum vreo trei ani. ciudat, n-am prea citit-o, cred că nu am găsit atunci timp, apoi am uitat... :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Este o poezie plina de imagini, un suprarealism prelungit. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. E geniala poezia sarba. Am volumul in biblioteca. Unde ai disparut?

    RăspundețiȘtergere

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!