luni, 6 octombrie 2014

Am învăţat să fiu inutil timp de o săptămână

Doi poeţi norvegieni: Georg Johannesen şi Peter R. Holm

 vezi ceilalți poeți străini publicați pe blog aici


Georg Johannesen, norvegia,Georg Johannesen (22 februarie 1931 – 24 decembrie 2005) a fost un scriitor norvegian. Îndrăgostit de paradoxuri în scrierile sale (poezii, romane, eseuri), vede în limbaj o forţă aproape magică pe care va încerca să o teoretizeze. Va muri înecat în timpul unei călătorii în Egipt.

 CASA PUSTIE

Casa-i pustie: se goleşte pe uşi
Grădina-i pustie: florile fug prin rădăcini
Am învăţat că este inutil să trăieşti.

Ce geografia fără hotare?
Cifrele îşi văd de drum în josul coloanelor de cifre
Istoria e o specialitate a ceasornicarilor, ceasul dă lecţii.

Lumea-i pustie, se goleşte prin lume
Am învăţat să fiu inutil timp de o săptămână
Cuvintele mi-au ieşit prin gură: eu le-am rostit.


AFIŞ ÎN HOLUL DE BLOC

Îmi frâng gâtul pe fiecare treaptă a scării
Sunt otrăvit în fiecare bucătărie
Spânzur haina în cuierul din vestibul
Mă înec în baie, dar, când trag apa,
Aud o tusă cavernoasă: N-ai cum ieşi
Şi eu răspund: Pentru ce
sângerează
contactu-ntre omanei?


norvegia, Peter R. HolmPeter R. Holm (n. 1931)

PE-ACEASTĂ PLAJĂ TRECÂND

Pe-această plajă, unde urmele paşilor mei sunt şterse de valuri,
la răscrucea de drumuri fluide, unde şi răsuflarea se rătăceşte,
eu te mai zăresc lângă arbori,
privind către mare.

*

Toată lumina din lume ţi se-adună în jur.
Când totul tace -
pot să m-apropii de tine-ndeajuns ca să văd
umbra unei păsări mari trecându-ţi tăcută pe obraz.


____________________________________________
texte preluate din antologia poezia nordică modernă
vol. II (norvegia, suedia)
Editura Pentru Literatură, Bucureşti, 1968
trad. Veronica Porumbacu

0 buşeli:

Trimiteți un comentariu

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!